Scattare fotografie non era adesso, dove ogni momento e ogni caccola che ti togli viene immortalata in tutte le forme. Prima la foto era quasi un rito sacro. Era tutto un "ce n'ho solo 24 o 36"... "non te le posso fa doppie"... "non te puoi accollà ogni volta"...fare le foto costava. Cinque mila lire il rullino e 10/15mila lire svilupparle. Nel 1995, a 15 anni quelle cifre erano miliardi. C'era il rito di aspettare lo sviluppo, che era come l'attesa della mezzanotte di Natale, quando scartavi questo pacco sorpresa dove non sapevi quello che ti aspettava, e nella maggior parte delle volte era un campionario di vagoni a metà, sottoesposti, o peggio ancora il terrore di qualunque writer: la foto all'argentone di notte. Il flash e la vernice argento sono come lo zucchero e il diabete.
Wholecar Rew SKS CMD da Berlino con furore sugli Arancioni. Stazione di Ciampino, 1999. |
Throwup Eace di MC Giaime (R.I.P.). Roma Nord, 1993. |
Pane TRV, Bam MT2, Noah TFP (NYC) sulla linea B, 1995. |
Gor ZTK esce dall' iperspazio dopo un viaggio durato 14 anni. Metro A, 1999. |
Essendo opere in movimento, spesso ciò che rimane dopo aver visto girare un graffito non è altro che un ricordo sfumato, sfocato, indistinto. Jon ZTK lascia un' impressione di sè, linea A, 2001. |
Vedere 6/7 foto diverse di uno stesso pannello datato poteva e può voler dire solo una cosa: che quel pannello ha spaccato. Significa che più di una persona ne ha voluto tenere un ricordo.
Inka CMD da Berlino accanto ad un Soul73 MT2 (Stand TRV) che è stato venerato ed intoccato dal 1996 almeno fino al 2000, anno dell'ultimo scatto in basso. |
Ver, Des, e Kare (R.I.P.) NSA seguono attentamente i movimenti di una guardia. Deposito di Magliana, 2000. |
Beat SNK QRP
English:
Flashes from the Past
For us modern old-timers who grew up in the mid 90's, this world made of gigabytes, HD, reflex and digital cameras was not yet characteristic of everyday life, so in order to take flicks we had to rely on the family-camera. Yup, that piece of plastic we used to call a camera. If you were lucky enough you would receive it as a present for your first Holy Communion. Once upon a time everything was communal at home: the telephone, car, TV, and of course the camera.
Taking photos was not like it is today, where every moment and every booger you pick out of your nose is immortalized in every form. Taking a photo used to be almost a sacred rite. It was all about, "I only have 24 or 36... I can't make doubles... you can't ask me every time"... taking flicks was expensive. 5.000 Lire for one roll, and 10/15.000 Lire to develop. In 1995, at the age of 15 those sums were like billions. It was custom to wait for the photos to be developed, which was like waiting for midnight on Christmas Eve, when you unwrapped your gifts, not knowing what to expect. Most of the time they were a collection of incomplete subway cars, underexposed, or worse still, every writer's nightmare: nightshots of silver pieces. The combination between the flash and silver paint is like that between sugar and diabetes.
Wholecar by Rew SKS CMD from Berlin on the Orange trains. Ciampino Station, 1999. |
"Eace" throwup by MC Giaime (R.I.P.) North Line, 1993. |
Pane TRV, Bam MT2, and Noah TFP (NYC) on the B-line, 1995. |
Gor ZTK comes out of hyperspace after 14 years. A-line, 1999. |
Being artworks constantly in movement, usually what remains after having seen a piece roll by is but a vague, blurred memory. Jon ZTK leaves behind an impression of himself. A-line, 2001. |
Inka CMD from Berlin next to a Soul73 MT2 (Stand TRV) that was venerated and untouched from 1996 at least until 2000, when the last flick at the bottom was taken. |
Ver, Des, and Kare (R.I.P.) NSA follow a guard's movements at the Magliana yard, 2000. |
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